FAQ (veel gestelde vragen)

Op deze pagina zullen wij een zo compleet mogelijk overzicht proberen te presenteren van veel gestelde vragen. Deze lijst wordt daar waar gewenst aangepast cq. uitgebreid en mocht uw vraag er niet tussen staan....neem dan gerust even contact met ons op.

Algemeen

Kan ik Fotoscanning.nl wel vertrouwen?

Fotoscanning.nl is onderdeel van een “familie” van 5 websites, waarvan de andere zijn: Filmscanning.nl, Diascanning.nl, Negatiefscanning.nl en Fotoalbumscanning.nl. De bedrijven achter deze websites zijn VDH-media te Nieuwegein en Tapes te Amsterdam. Deze bedrijven zijn reeds al vanaf 2000 actief in het veiligstellen van uw kostbare herinneringen voor de toekomst, maar al sinds begin van de jaren 90 een belangrijke speler in de professionele video- & filmbranche. U heeft dus niet met zomaar een 2-tal bedrijven te maken, maar met een professionele organisatie waar tientallen experts dagelijks uw oude media digitaliseren en veiligstellen voor de toekomst.

Waarom digitaliseren?

  • De foto’s worden wellicht al tijden van generatie op generatie overgedragen, maar ze zijn nog nooit op een technisch optimale wijze gedigitaliseerd;

  • Ze zijn vaak onderhevig aan kwaliteitsverlies door verschillende invloeden zoals temperatuur, vocht & stof waar ze tijdens de opslag aan zijn blootgesteld. Uiteindelijk kunnen ze zelfs verloren gaan!

  • Het met meerdere mensen bekijken van foto's is lastig en kan zelfs beschadigingen tot gevolg hebben;

  • Uw foto collectie is inmiddels zo groot geworden dat u hier graag structuur in zou willen aanbrengen;

  • Door een verhuizing, ongeluk of ramp zou uw complete collectie verloren kunnen gaan;

  • Door uw foto’s te laten digitaliseren creëert u direct een veilige back-up van deze dierbare herinneringen;

  • Tevens kunt u ze als digitale afbeeldingen, via de mail of social media, eenvoudig delen met familie, vrienden en/of kennisen;

  • Daarnaast kunt u met deze digitale afbeeldingen een prachtig nieuw (digitaal)fotoboek maken of andere foto producten bestellen.

Waar worden uw foto's gescand?

Uw foto’s worden op onze foto-productielocatie in Nieuwegein gescand. We sturen uw kostbare herinneringen dus niet naar het buitenland. Tussen onze vestigingen transporteren wij alleen met eigen transport via rechtstreekse ritten.

Waarom Fotoscanning.nl?

  • Veel ervaring en expertise op het gebied van foto scanning;

  • Hoogstaande kwaliteit voor een zeer scherpe prijs;

  • Heldere communicatie en geen verassingen achteraf;

  • Flexibel, betrouwbaar en snel.

Techniek

Hoe scannen wij?

Voor het scannen van uw foto’s hebben wij een breed scala van professionele scanners tot onze beschikking. De keuze die wij hierin maken is afhankelijk van onder andere de maatvoering van de foto en de staat waarin ze verkeren.

De belangrijkste werkpaarden op de scanafdeling zijn onze professionele Kodak foto scanners.

In welke kwaliteit kan er gescand worden?

Standaard bieden wij u de keuze uit een tweetal mogelijke resoluties: 300dpi en 600dpi. De standaard resolutie van 300dpi stelt u in de gelegenheid een afdruk te maken van exact dezelfde grootte als het origineel.

Indien u echter meer eisen heeft (bijvoorbeeld scans groter wenst af te drukken of delen van scans wilt afdrukken) dan adviseren we de hogere resolutie. Buiten de aangeboden resoluties hebben veel van onze scanners meer mogelijkheden. Bij specifieke wensen verzoeken we u dan ook contact met ons op te nemen.

Welke digitale bestanden kunnen er geleverd worden?

Normaliter leveren wij uw scans als JPEG of TIFF bestanden. Op verzoek zijn er echter vele andere bestandssoorten mogelijk. Indien gewenst neemt u hierover contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Houdt u er verder rekening mee dat files in TIFF-formaat vele malen groter zijn dan files in JPEG-formaat.

Kan ik ook pasfoto's of ansichtkaarten aanleveren?

Ja, dat kan! Ook dergelijke items kunnen door ons gescand worden.

Let er echter wel op dat wij bij Fotoscanning.nl een minimale afmeting van 5 x 6,5cm en een maximale afmeting van 20 x 30cm hanteren.

Wat is mogelijk met verkleurde foto’s?

Door veroudering en de wijze waarop foto's jarenlang zijn opgeslagen kunnen uw foto’s (sterk) verkleurd zijn. Het merendeel van deze verkleuringen kunnen we weer corrigeren met een geavanceerd kleurcorrectie systeem. Hierdoor kunnen we uw scans verbeteren qua kleur, helderheid en contrast.

Wat gebeurt met stof, krasjes, etc?

Fotoscanning.nl scant uw foto’s met Image Correction and Enhancement software. Hierdoor worden krasjes / stof gedetecteerd en zoveel als mogelijk verwijderd. Het gevolg is een bruikbare scan van een verbluffende kwaliteit, ook wanneer u hem gaat uitvergroten!

Hoe krijg ik mijn gescande foto’s geleverd?

Fotoscanning.nl biedt u diverse mogelijkheden om uw gescande foto’s geleverd te krijgen. Dit kan o.a. op een DVD-r, maar ook op een USB-stick, externe harddisk of digitaal via internet. 

Order

Hoe moet ik mijn order voorbereiden?

Theoretisch hoeft u niets voor te bereiden, echter indien u specifieke wensen heeft, zal enige voorbereiding noodzakelijk zijn. Wel raden we aan om alle foto’s uniform aan te leveren, in stapels van bijvoorbeeld 25 stuks, met de juiste zijde naar voren en in de correcte richting. 

Indien u een volgorde wenst zult u die duidelijk moeten aangeven op de foto’s of verpakkingen. Wanneer u de foto’s verdeeld wenst te hebben per onderwerp (bijvoorbeeld per vakantie) dan zal dit ook aangegeven moeten worden.

Foto’s los in een kartonnen verpakking adviseren we niet. Hierdoor ontstaan risico’s als krassen en andere beschadigingen die het scannen zullen bemoeilijken en het eindresultaat negatief zullen beïnvloeden.

Waar kan ik mijn order afgeven?

U kunt gedurende kantoortijden uw opdracht langsbrengen bij onze vestigingen in Amsterdam of Nieuwegein. Andere mogelijkheden zijn onze inleverpunten, welke hier gevonden kunnen worden. Ter plekke wordt gezamenlijk de opdracht doorgesproken en een opdrachtformulier ingevuld. Tevens kunnen we direct een indicatie of exacte prijs geven qua kosten en de te verwachten levertermijn. Verdere specifieke wensen kunnen eventueel ook overlegd worden.

Kan ik mijn order ook verzenden?

Uiteraard bestaat de mogelijkheid orders naar ons te versturen. Zorgt u er hierbij echter wel voor dat alle materialen goed en stevig verpakt zijn om transportschade zo veel mogelijk te voorkomen. Verder adviseren wij de zending traceerbaar te versturen (dus bijvoorbeeld met pakketpost) en niet als los pakketje met postzegels. Bij de zending moet u een ingevuld orderformulier voegen, welke u hier kunt downloaden.

Kan de order niet bij me afgehaald worden?

Indien gewenst kunnen we onze vaste koerier opdracht geven een opdracht bij u af te halen. Wanneer u hier de voorkeur aan geeft verzoeken wij u contact met ons op te nemen.

Moet de opdracht vooraf betaald worden?

U kunt uw opdracht na digitalisering betalen, waarbij zowel via PIN als contant betaald kan worden. Uitzondering hierop is wanneer wij u de verwerkte opdracht moeten toesturen. In dit geval zullen wij contact met u opnemen zodra de opdracht gereed is en de totaalkosten bekend zijn. Nadat wij het bedrag op onze bankrekening hebben ontvangen wordt de order aan u verzonden.

Hoe lang duurt het?

Normaal hanteren wij standaard een levertijd van 1 tot 2 weken, echter in specifieke gevallen, zeer grote aantallen, vakantieperiode, feestdagen, etc. kan dit langer zijn. Spoedopdrachten zijn uiteraard in overleg mogelijk. 

Worden de digitale bestanden bewaard?

Vanuit privacy oogpunt slaan wij uw gescande beelden niet langdurig op. Teneinde nabestellingen of wijzigingen mogelijk te maken blijven uw scans gedurende circa 2 weken binnen onze digitale opslag bewaard, hierna worden ze automatisch verwijderd.

Wat doen we met de originelen?

Uiteraard krijgt u de originele foto’s weer terug zodra ze gescand zijn. Vernietiging raden we normaal gesproken niet aan, maar wanneer u ze niet terug wenst te hebben, kunnen we hiervoor zorgen. Wel vragen we hiervoor uw schriftelijke toestemming om iedere onduidelijkheid achteraf te voorkomen.

Wat zijn de eventuele verzendkosten?

Dat hangt volledig af van de door u gewenste transport methode. Neem dan ook even contact met ons op om de mogelijkheden en bijbehorende actuele tarieven te bespreken.

Mocht u vragen/opmerkingen hebben over onze services dan willen wij u bij deze verzoeken contact met ons op te nemen. Alle gegevens (adres, email, telefoon en openingstijden) van onze vestigingen kunt u hier terugvinden.